Samppanja kypsyy Tytyrin kalkkikaivoksessa

Anna-Kaisa Haapajärvi (anna-kaisa.haapajarvi a nordkalk.com), 20.4.2018

Syvällä Tytyrin kaivoksessa kypsyy ranskalaista samppanjaa. Yhdessä Samppanjatalo Charles Heidsieck´n kanssa toteutettavassa kokeilussa on tarkoitus tutkia, miten jälkikypsytys suomalaisessa kalkkikaivoksessa vaikuttaa samppanjan laatuun.

Ranskalaisten ylpeyttä, samppanjaa, kypsennetään hartaudella kellareissa, joista parhaimmat sijaitsevat syvällä maanalaisissa kalkkikiviluolissa. Samppanjatalo Charles Heidsieck on päättänyt kokeilla miten suomalainen Nordkalkin kalkkikaivos Lohjalla soveltuisi samppanjan jälkikypsytykseen. Huhtikuussa 2018 lanseerattava kokeilu kestää viisi vuotta.

Puolihuolimattomasti ilmaan heitetty ajatus samppanjan jälkikypsytyksestä suomalaisessa kalkkikiviluolastossa sai Champagne Charles Heidsieckinkellarimestarin Cyril Brunin innostumaan tosissaan ajatuksesta: kokeillaan kuinka jälkikypsytys viimeistelee Charles Heidsieckin vakiosamppanjan pohjoisissa olosuhteissa!

Perjantaina 20.4.2018 ensimmäiset 30 pulloa Charles Heidsieck Brut Réserve -samppanjaa lasketaan alas Tytyrin kalkkikaivoksen uumeniin Lohjalla. Kypsytyskellarin lanseeraus toteutetaan yhdessä Tytyrin kaivoksen omistavan Nordkalk Oy Ab:n kanssa, joka jatkaa Lohjalla jo vuonna 1897 alkanutta kalkkikiven louhintaa.

Joka vuosi, viiden vuoden ajan, Reimsistä tuodaan 30 pulloa Tytyriin jälkikypsymään, ja joka vuosi molemmissa kellareissa saman ajan jälkikypsyneitä viinejä verrataan keskenään.

Aika tekee samppanjan

Samppanjan valmistaminen on pitkäjänteistä ja kärsivällisyyttä vaativaa työtä. Aika tekee samppanjan. Niin ajatteli aikoinaan myös Charles Heidsieck, joka perusti nimeään kantavan samppanjatalon vuonna 1851. Hänen mielestään pitkä kypsytys oli samppanjan laadun salaisuus.

Kypsytystä varten hän hankki roomalaisajalta peräisin olevat kahdeksan kilometrin mittaiset kalkkikellarit, jotka sijaitsevat noin 30 metrin syvyydessä Reimsissä. Syvällä maan alla, kellarien tasaisessa lämpötilassa Charles Heidsieck - samppanjat kypsyvät optimaalisesti tänäkin päivänä.

Tytyrin kaivoksessa Lohjalla tuleva samppanjapullojen säilytyskellari sijaitsee peräti 175 metrin syvyydessä, mutta olosuhteet ovat hyvin samantyyppiset kuin Ranskassa: lämpötila on 5-8 astetta läpi vuoden. Nähtäväksi jää kuinka tämä pohjoisin, ja syvimmällä maanpinnan alla sijaitseva, kypsytyskellari kohtelee samppanjaa sille viimesilauksen antavan jälkikypsytyksen aikana.

Interbrands Wines & Spirits Finland Oy

Jaana Virkki, +358 50 325 5239, +358 (0)9 6829 310, jaana.virkki a interbrands.fi Sonja Vartio, +358 40 541 9911, +358 (0)9 682 9310, sonja.vartio a interbrands.fi

Anne Foley, +358 (0)20 753 7101, +358 (0)40 7040 548, anne.foley a nordkalk.com
Anna-Kaisa Haapajärvi, +358 (0)20 753 7396, anna-kaisa.haapajarvi a nordkalk.com

Tytyri samppanjat 500

Interbrands Wines & Spirits Oy on vuonna 2005 perustettu alkoholijuomien maahantuontiliike, joka kuuluu kaikissa Pohjoismaissa ja verovapailla markkinoilla toimivaan Interbrands Nordic -ryhmittymään. Suomessa yritys tarjoaa asiakkailleen laadukkaan, jatkuvasti kehittyvän tuoteportfolion ja monipuolisesti alkoholibisneksessä ansioituneen henkilökunnan ammattitaidon. www.interbrands.fi.

Champagne Charles Heidsieck on tällä hetkellä yksi maailman arvostetuimmista samppanjamerkeistä. Vuonna 1851 perustetun samppanjatalon omistaa nykyisin Decoursin perhe, joka tunnetaan ranskalaisen käsityön vaalijana ja ranskalaisten luksustuotteiden valmistajana. Suomeen talon samppanjat rantautuivat vasta parisen vuotta sitten, mutta miellyttivät oitis suomalaisia viininystäviä: vakiosamppanja Charles Heidsieck Brut Réserve voitti mm. Vuoden Viinit 2016 – kilpailussa ja Viinilehti valitsi sen Vuoden Samppanjaksi. charlesheidsieck.com

Nordkalk Oy Ab toimittaa kalkkikivipohjaisia tuotteita lukuisille teollisuudenaloille kuten sellu- ja paperi- sekä kaivos- ja terästeollisuudelle, rakentamiseen ja kemianteollisuudelle. Kalkkikivipohjaisten sovellusten avulla parannetaan ilman ja veden laatua ja lisätään viljelysmaan tuottavuutta. Nordkalkilla on toimintaa yli 30 paikkakunnalla Itämeren ympärillä, Keski-Euroopassa, Norjassa ja Turkissa. Yhtiön palveluksessa on 1000 henkilöä, ja vuonna 2017 yhtiön liikevaihto oli 303,6 milj. euroa. Nordkalkin omistaa suomalainen perheyritys Rettig Group.

Tytyrin kalkkikivikaivos on yksi Nordkalkin kolmesta maanalaisesta kaivoksesta. Tunneleita kaivoksessa on yli 60 kilometriä, joista syvimmät 350 metriä maan pinnan alla. Tytyrin tuotantoon kuuluu myös kalkkikiven jauhatus, poltto kalkkiuunissa ja kalkin sammutus. Tytyrissä valmistetaan tuotteita paperi- ja rakennusteollisuuden, ympäristöhoidon sekä maatalouden tarpeisiin. Kaivos tuottaa kalkkikiven lisäksi Lohjan kaupungille pohjavettä, ja kalkkiuunista johdetaan ylijäämälämpöä kaukolämpöverkkoon. Tytyrissä toimii Lohjan kaupungin ylläpitämä Elämyskaivos ja vanhoissa kaivoskuiluissa KONE Oyj:n hissilaboratorio.
www.nordkalk.com

Tytyrin Samppanjat