Nordkalk laajentaa toimintaansa yhteisyrityksellä Turkissa

Emmi Nuppula (info a nordkalk.com), 23.8.2017

Pohjoismaiden johtava kalkkikivipohjaisten tuotteiden toimittaja Nordkalk laajentaa toimintaansa Turkkiin paikallisen yhteisyrityksen kautta. Nordkalkin hallinnoimalle Nordeka Maden A.Ş.-nimiselle yhteisyritykselle on eilen 22.8.2017 myönnetty kaivoslupa, jonka nojalla se omistaa ja saa harjoittaa toimintaa Eskibaliklin kalkkikivikaivoksessa Turkin luoteisosassa.

Kaivoslupa oli ennen Biga Madenilla, turkkilaisen Derelin perheen omistamalla yrityksellä. Nordkalk pyörittää nyt perustettua yritystä yhteistyössä Yalçın Derelin kanssa.

Yalçın_Derelin_and_Hannu_Hautala

Kuva: Yalçın Dereli ja Hannu Hautala

”Tämä on mielenkiintoinen mahdollisuus laajentaa kotimarkkinoitamme ja varmistaa kalkkikivivarannot myös tulevaisuudessa. Turkki on nouseva markkina-alue, jonka väestönkasvu on voimakasta. Eskibaliklin kaivos sijaitsee Canakkele-Bigan alueella, noin 300 kilometriä Istanbulista lounaaseen. Alueella on meneillään monia mittavia teollisuus- ja rakennushankkeita, mikä lisää kalkkikivipohjaisten tuotteiden kysyntää. Infrastruktuuri-projektien lisäksi alueelle rakennetaan useita voimalaitoksia. Meillä on hyvä logistinen asema ja paikallisella kumppanillamme on laaja kokemus kalkkikivimarkkinoista. Siksi uskomme Nordeka Madenilla olevan ainutlaatuinen mahdollisuus saada osansa paikallisten markkinoiden kasvusta luoteis-Turkissa”, sanoo Nordkalkin toimitusjohtaja Hannu Hautala.

Seuraavien kuukausien aikana yhteisyritys käynnistää toimintansa ja rakentaa uuden kivenmurskauslinjan. Kun kapasiteetti on kokonaisuudessaan käytössä, yrityksen vuotuinen tuotantomäärä tulee olemaan arviolta 2,5 miljoonaa tonnia kalkkikiveä ja henkilöstömäärä yli 50. Investointivaiheen aikana kalkkikiven louhinnasta vastaa urakoitsija.

Eskibaliklissa arvioidaan olevan korkealaatuista kalkkikiveä ainakin 30 vuodeksi.

IMG 6415 1200

Katso video

Hannu Hautala, toimitusjohtaja, Nordkalk, +358 20 753 7107

Pohjois-Euroopan johtava kalkkikivipohjaisten tuotteiden ja ratkaisujen toimittaja. Toimitamme välttämättömiä raaka-aineita lukuisille teollisuudenaloille kuten sellu- ja paperi- sekä kaivos- ja terästeollisuudelle, rakentamiseen ja kemianteollisuudelle. Sovellustemme avulla parannetaan ilman ja veden laatua ja lisätään viljelysmaan tuottavuutta.

Nordkalkilla on tuotantoa yli 20 paikkakunnalla Itämeren ympärillä ja Keski-Euroopassa, joten olemme aina lähellä asiakkaitamme. Yhtiön palveluksessa on 1000 henkilöä, ja vuonna 2016 yhtiön liikevaihto oli 298 milj. euroa. Nordkalkin omistaa suomalainen perheyritys Rettig Group.