Ruotsin korkein hallinto-oikeus ei kumoa hallituksen tekemää Natura 2000 -päätöstä Gotlannissa

Emmi Nuppula (info a nordkalk.com), 29.6.2017

Ruotsin korkein hallinto-oikeus ilmoitti tänään, että se ei kumoa Ruotsin hallituksen 31.8.2015 tekemää päätöstä, jonka mukaan Nordkalkin suunniteltu Bungen louhos Pohjois-Gotlannissa osoitetaan uudeksi Natura 2000 -alueeksi.

-         Olemme yllättyneitä korkeimman hallinto-oikeuden päätöksestä. Nordkalkilla on ennestään lainvoimainen lupa harjoittaa kalkinlouhintaa kyseisillä alueilla, Ruotsin maa- ja ympäristötuomioistuimen myöntämä lupa ja lupaehdot, ja lupaprosessi on jatkunut jo yli 11 vuotta, sanoo Nordkalkin toimitusjohtaja Hannu Hautala.

-         Se, että oikeuskäsittelyssä ei ole voitu osoittaa valtion käsittely- ja päätösprosessissa virheitä, jotka olisivat vaikuttaneet lopputulokseen, antaa meille aiheen edelleen selvittää tähän tilanteeseen johtaneita asioita. Aiomme muun muassa harkita mahdollisuutta nostaa asia esille Eurooppa-tuomioistuimessa, toteaa Hannu Hautala.

Nordkalk käy tämänpäiväisen tuomion läpi ennen päätöstä seuraavista toimista. Sen jälkeen yhtiö ottaa kantaa siihen, mitä tämänpäiväinen päätös merkitsee lupakäsittelylle maa- ja ympäristöylioikeudessa.

Hannu Hautala
Toimitusjohtaja, Nordkalk
Puh. 020 753 7107, 040  712 2432
hannu.hautala a nordkalk.com

Lisätietoja ruotsiksi:
Eva Feldt
Viestintäpäällikkö, Skandinavia
+46 (0)10-476 2664, +46 (0)739-20108
eva.feldt a nordkalk.com

Nordkalk on Pohjois-Euroopan johtava kalkkikivipohjaisten tuotteiden ja ratkaisujen toimittaja. Toimitamme välttämättömiä raaka-aineita lukuisille teollisuudenaloille kuten sellu- ja paperi- sekä kaivos- ja terästeollisuudelle, rakentamiseen ja kemianteollisuudelle. Sovellustemme avulla parannetaan ilman ja veden laatua ja lisätään viljelysmaan tuottavuutta. Nordkalkilla on tuotantoa yli 20 paikkakunnalla Itämeren ympärillä ja Keski-Euroopassa, joten olemme aina lähellä asiakkaitamme. Yhtiön palveluksessa on 1000 henkilöä, ja vuonna 2016 yhtiön liikevaihto oli 298 milj. euroa. Nordkalkin omistaa suomalainen perheyritys Rettig Group.