Nordkalk käynnistää toiminnan Varmon avolouhoksessa

Emmi Nuppula (emmi.nuppula a nordkalk.com), 23.5.2017

Nordkalk Oy Ab käynnistää toiminnan Varmon avolouhoksessa Kiteen Kesälahdella. Varmossa on louhittu kalkkikiveä viimeksi vuonna 2011.

Toiminnan käynnistämisen syynä on maanparannuskalkin kysynnän kasvu itäisessä Suomessa. Varmon louhokselta tuotteen matka asiakkaalle on entistä lyhyempi. Varmon kalkkikivi on magnesium-pitoista dolomiittia, joka sopii hyvin maanparannuskalkiksi. Maanparannuskalkin vilkkain myyntisesonki on syksyllä, syys-lokakuussa.

Louhinta Varmossa aloitetaan 19.6.2017 ja kiven murskaus 26.6.2017. Veden pumppaus louhoksesta alkaa ennen louhinnan aloittamista. Louhinta- ja murskaustyön arvioidaan kestävän noin kolme viikkoa.

Varmon avolouhos on pieni. Suunniteltu louhintamäärä kesällä 2017 on noin 10 000 tonnia. Vuosina 1992-2011 Varmosta on louhittu yhteensä 94 049 tonnia kalkkikiveä.

Lisätietoja antaa
Jouni Heinonen, tuotantojohtaja, Koillis-Eurooppa, puh. 040 531 1392
Arja Piironen, yksikönpäällikkö, Lappeenranta-Louhi, puh. 040 023 2102

Nordkalk on johtava kalkkikivipohjaisten tuotteiden ja ratkaisujen toimittaja Pohjois-Euroopassa. Toimitamme välttämättömiä raaka-aineita lukuisille teollisuudenaloille kuten sellu- ja paperi- sekä kaivos- ja terästeollisuudelle, rakentamiseen ja kemianteollisuudelle. Sovellustemme avulla parannetaan ilman ja veden laatua ja lisätään viljelysmaan tuottavuutta.

Nordkalkilla on tuotantoa yli 20 paikkakunnalla Itämeren ympärillä ja Keski-Euroopassa, joten olemme aina lähellä asiakkaitamme. Yhtiön palveluksessa on 1000 henkilöä, ja vuonna 2016 yhtiön liikevaihto oli 298 milj. euroa. Nordkalkin omistaa suomalainen perheyritys Rettig Group.