Nordkalk valittaa Luulajan kalkkiuunionnettomuuden tuomiosta

Tiina Roine (info a nordkalk.com), 23.3.2017

Nordkalk valittaa käräjäoikeuden antamasta tuomiosta, joka koskee Luulajassa Nordkalkin tehtaalla 1.11.2011 tapahtunutta työtapaturmaa.

- Käräjäoikeus katsoi antamassaan tuomiossa, että onnettomuudessa mukana olleet työntekijät olivat Nordkalkin vuokraamaa työvoimaa, ja että Nordkalkilla oli siksi onnettomuuden tapahtumahetkellä vastuu heidän työturvallisuudestaan. Se on väärä johtopäätös, sillä kyseessä oli urakoitsijatoimeksianto, mikä vaikuttaa ratkaisevasti vastuukysymykseen. Tämän vuoksi Nordkalkin on syytä valittaa tuomiosta, sanoo asianajaja Robert Lakatos, Kilpatrick Townsend & Stockton.

Vastuukysymys on monimutkainen, koska osallisena oli useita yrityksiä. Jokaisella yrityksellä on vastuu oman henkilöstönsä turvallisuudesta. Luulajan onnettomuuden uhrit olivat Nordkalkin urakoitsijoiden Empowerin ja Luleå Industrimontagenin työntekijöitä. Kaikille kolmelle yritykselle oli selvää, että onnettomuuden tapahtumahetkellä kyse oli urakoitsijasuhteesta, mikä oli myös Ruotsin työympäristöviraston tekemän onnettomuustutkinnan johtopäätös.

Koska tilaajan ja urakoitsijan välinen sopimussuhde on yleinen paitsi Nordkalkissa myös koko teollisuudessa, on kyseessä tärkeä periaatteellinen kysymys. Jotta yritykset voivat tilata töitä urakoitsijoilta tai ulkoistaa toimintaansa, on tilaajan ja urakoitsijan välistä vastuunjakoa koskevia sääntöjä selkeytettävä. Siksi kysymyksen perusteellinen harkinta on tärkeää.

- Toivomme valituksemme edesauttavan käytäntöjen ja sääntöjen selkeyttämistä vastuunjaossa työn tilaajan ja urakoitsijan välillä. Se on tärkeää työturvallisuuden parantamiseksi ja työtapaturmien vähentämiseksi lukemattomilla työpaikoilla, sanoo Eva Feldt, Nordkalkin Skandinavian alueen viestintäpäällikkö.

Nordkalk täsmentää valituksen perusteluja hovioikeudelle myöhemmin.

Eva Feldt, viestintäpäällikkö, Nordkalk Skandinavia
+46 (0)10-4762664, +46 (0)739-201086
eva.feldt a nordkalk.com

Nordkalkilla on tuotantoa yli 20 paikkakunnalla Itämeren ympärillä ja Keski-Euroopassa, joten olemme aina lähellä asiakkaitamme. Yhtiön palveluksessa on 970 henkilöä ja vuonna 2015 yhtiön liikevaihto oli 311 milj. euroa. Nordkalkin omistaa suomalainen perheyritys Rettig Group.