Louhintakampanja Kiteen Varmon avolouhoksessa elo-syyskuussa

Hanne Mäkelä (hanne.makela a nordkalk.com), 4.8.2020

Nordkalk Oy Ab suorittaa kalkkikiven louhinta- ja murskaustöitä Varmon avolouhoksessa Kiteen Kesälahdella elo-syyskuussa 2020. Louhinta on alustavasti suunniteltu aloitettavan viikolla 35 ja kiven murskaus viikolla 36. Veden pumppaus louhoksesta alkaa jo ennen louhinnan aloittamista. Kokonaisuudessaan louhinta- ja murskaustöiden arvioidaan kestävän noin kolme viikkoa.

Kampanjalla vastataan maanparannuskalkin kysyntään itäisessä Suomessa. Varmon kalkkikivi on magnesiumpitoista dolomiittia, joka sopii erinomaisesti maanparannuskalkiksi parantamaan viljelysmaan tuottavuutta. Maanparannuskalkin vilkkain myyntisesonki on syksyllä, syys-lokakuussa.

Varmon avolouhos on pieni ja suunniteltu louhintamäärä syyskesällä 2020 on noin 10 000-15 000 tonnia. Viimeksi kalkkikiveä on Varmossa louhittu vuonna 2018.

Yksikönpäällikkö Jouni Heinonen, puh. 040 531 1392.