Uutiset ja julkaisut

Lue viimeisimmät uutiset Nordkalkista

Rantaradan ratapenger vahvistuu Nordkalk Terralla

Nordkalk (info a nordkalk.com), 9.2.2015

Turku-Helsinki radan ratapenkereen vahvistustyöt aloitettiin tammikuussa Turun Pääskyvuoressa. Radan alla on rannikkoseuduille tyypilliseen tapaan paksu kerros pehmeää savea, mikä johtaa radan hitaaseen vajoamiseen ja stabiliteetin heikkenemiseen. Ratahallintokeskuksen tilaamassa stabiliteetin vahvistusprojektissa ratapenkereeseen upotetaan vierekkäisiä 11 metriä pitkiä, tasapituisia kalkkisementtipilareita, jotka muodostavat maan alle seinämäisen rakenteen. Näitä seinämäisiä kahdeksan metriä leveitä lamelleja tehdään kahden metrin välein kohtisuoraan rataan nähden vahvistamaan ratapenkereen stabiliteettia. Sideainetta kuluu 125 kg/m3, mikä on hyvin tyypillinen kulutus stabilointityömailla.

Stabilointityömaalla käytettävä Nordkalk Terra KC30 rapid on nopeasti lujittuva sideaine, jolla pylväs saadaan lujittumaan nopeasti. Turun työmaalle tuotetta toimitetaan Paraisten sekoitusasemalta.

- Tällä tuotteella saavutetaan riittävä lujuus jo vuorokauden kuluttua, kertoo työmaajohtaja Olli Heikkilä (kuvassa vasemmalla) Lemminkäiseltä tyytyväisenä. Nopeaa lujittumista tarvitaan, kun stabiliteetti on kriittinen, kuten tällä ratapengertyömaalla.

Turussa työmaa aloitettiin tammikuun lopussa, mutta rataa on vahvistettu jo aikaisemmin syksyllä Paimiossa.

- Tänä vuonna stabilointiurakoita on meneillään viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden  arviolta sama määrä, mutta urakoiden uskotaan lisääntyvän kevään edetessä, arvioi Nordkalkin rakentamisen myyntipäällikkö Kari Kuusipuro (kuvassa oikealla).

 

Anna-Kaisa Haapajärvi 

Kalkkikivialan edelläkävijä

Nordkalk on  kalkkikivialan  johtava yritys kotimarkkinoillaan. Toimitamme välttämättömiä raaka-aineita lukuisille teollisuudenaloille, ja sovelluksillamme turvataan puhdasta ilmaa ja vettä sekä viljelysmaan tuottavuutta.