Maanparannuskalkkien hinnat putoavat heinäkuussa

Nordkalk (info a nordkalk.com), 17.6.2015

Kalkinlevitystä Savonlinnassa syksyllä 2014.

Nordkalk pudottaa maanparannuskalkin hintoja 1. heinäkuuta 2015 alkaen  parantaakseen osaltaan kotimaisen maanviljelyn ja elintarviketeollisuuden kannattavuutta. Nordkalkin kädenojennuksen maanviljelijöille mahdollistaa uuden hallituksen linjaus palauttaa kaivosteollisuuden veroluokka takaisin muun teollisuuden tasolle.

"Vuonna 2014 päätetty kaivosteollisuuden energiaverojen korotus oli sivallus yhdelle teollisuudenalalle, mikä aiheuttaisi ongelmia koko Suomen teollisuuden kilpailukyvylle ja myös ympäristönhuollolle ja maataloudelle. Olen iloinen, että hallitus on nyt pikaisesti korjaamassa tätä", kiittelee Nordkalkin toimitusjohtaja Jarkko Kaplin.

Nordkalk siirtää veroluokan palauttamisesta saamansa hyödyn nimenomaan maanparannus-tuotteiden hintaan, koska suomalainen peltoviljely on pahassa talousahdingossa ja peltojen kalkitustarve korkea.

"Viljelijät kaipaavat hyviä uutisia ja kädenojennuksia teollisuudelta ja kaupalta. Kalkituksia on laiminlyöty tavoitetasoihin peilattuna jo vuosikausia ja tilanne on kestämätön. Peltojemme sadontuottokyky heikkenee tällä menolla ja oravanpyörä on valmis", sanoo myyntipäällikkö Timo Kanerva Nordkalkista.

Maan satoisuuden parantamisen ohella kalkitus on hyväksi ympäristölle. Hyvin kalkitussa maassa kasvien ravinteiden käyttö tehostuu, jolloin ne ottavat maasta jopa enemmän ravinteita kuin lannoitteissa on annettu. Näin peltojen ravinnereservit pienenevät ympäristötavoitteiden mukaisesti, mikä ajan mittaan vähentää ravinnevalumia. Nordkalk on tehnyt Baltic Sea Action Groupille (BSAG) sitoumuksen Itämeren fosforikuormituksen vähentämiseksi. Kalkitus on siihen helppo ja tehokas ratkaisu.

Lisätietoja antavat
Timo Kanerva
Myyntipäällikkö, ympäristö ja maatalous
Nordkalk Oy Ab

Jarkko Kaplin
Nordkalk Oy Ab

Meddelandet på svenska

Nordkalk on kalkkikivipohjaisten tuotteiden johtava valmistaja Pohjois-Euroopassa. Tarjoamme tuotteita lukuisille teollisuudenaloille kuten sellu- ja paperi- sekä kaivos- ja terästeollisuudelle, rakentamiseen ja kemianteollisuudelle. Tuotteemme hyödyttävät ympäristöä savukaasujen puhdistuksessa, vedenkäsittelyssä ja maanparannuksessa. Tavoitteemme on tuottaa enemmän arvoa asiakkaalle vähemmillä ympäristövaikutuksilla.

Nordkalk on paikallinen toimittaja, jolla on toimintaa yli 30 paikkakunnalla pääosin Itämeren ympärillä. Yhtiön palveluksessa on noin 1 020 henkilöä, joista yli 400 työskentelee Suomessa. Nordkalkin omistaa suomalainen perheyritys Rettig Group.