Nordkalk peruu 35 irtisanomista Gotlannissa

Nordkalk (info a nordkalk.com), 21.1.2015

Nordkalk sai 20. marraskuuta 2014 jatkoluvan nykyiselle Klinthagenin kalkkikivilouhokselle Gotlannissa. Sen jälkeen yhtiö on neuvotellut ammattiyhdisten kanssa uudesta organisaatiosta. Yhteistoimintaneuvottelut ovat nyt päättyneet ja niiden tulos on kerrottu henkilöstölle.

- Olen iloinen voidessani kertoa, että suurin osa aiemmin ilmoitetuista irtisanomisista voidaan perua. On aika suunnata katseet taas tulevaisuuteen, sanoo Mikael Lindberg, Storugnsin paikallispäällikkö.

Uusi organisaatio on sopeutettu nykyiseen lupa- ja markkinatilanteeseen. Aiemmin lopetettaviksi ilmoitetuista 53,5 työpaikasta voidaan säilyttää 35. Uudessa organisaatiossa vakituisten työntekijöiden määrä tulee olemaan 53. Louhinnassa työskentelee yksi päivävuoro.

Kalkkikivi on välttämättömyys nyky-yhteiskunnan kestävälle kehitykselle. Se on luonnontuote, joka hyödyttää ympäristöä monin tavoin. Gotlannissa on pitkät perinteet kalkkikiven louhinnassa jo 1600-luvulta lähtien, ja se on Ruotsin tärkein kalkkikivialue. Kalkkiteollisuus on tärkeä Gotlannille sekä työllisyyden että verotulojen kannalta. Kalkkikiveä voidaan louhia ympäristöä suojellen ja luontoarvoja kunnioittaen.

Lisätietoja antavat:

Eva Feldt
Viestintäpäällikkö, Nordkalk AB
+46 (0)10-4762664, +46 (0)739-201086
Lähetä sähköpostia

Mikael Lindberg
Paikallispäällikkö, Storugns
+46 (0)10-4762614
Lähetä sähköpostia

Nordkalk on kalkkikivipohjaisten tuotteiden johtava valmistaja Pohjois-Euroopassa. Tarjoamme tuotteita lukuisille teollisuudenaloille kuten sellu- ja paperi- sekä kaivos- ja terästeollisuudelle, rakentamiseen ja kemianteollisuudelle. Tuotteemme hyödyttävät ympäristöä savukaasujen puhdistuksessa, vedenkäsittelyssä ja maanparannuksessa. Tavoitteemme on tuottaa enemmän arvoa asiakkaalle vähemmillä ympäristövaikutuksilla.

Nordkalk on paikallinen toimittaja, jolla on toimintaa yli 30 paikkakunnalla pääosin Itämeren ympärillä. Yhtiön palveluksessa on noin 1 050 henkilöä, joista noin 170 työskentelee Ruotsissa. Nordkalkin omistaa suomalainen perheyritys Rettig Group.