Nordkalk kehittää tuotantoprosessien ylijäämälämmön hyödyntämistä

Nordkalk (info a nordkalk.com), 17.10.2012

Nordkalk oli mukana Motivan koordinoimassa kaksivuotisessa yhteistyöhankkeessa, jonka tarkoituksena on etsiä keinoja prosessien ylijäämälämmön hyödyntämiseksi teollisuudessa ja energiantuotannossa. Motiva on asiantuntijayritys, joka kannustaa energian ja materiaalien tehokkaaseen ja kestävään käyttöön.

Suuressa osassa teollisuuden tuotantoprosesseista syntyy huomattavia määriä ylijäämälämpöä, jonka talteenotto ja uudelleen hyödyntäminen parantaisi yritysten energiatehokkuutta. Lisäksi ylimääräisen lämmön hyödyntäminen vähentäisi huomattavasti vuosittaista lämpöenergian tarvetta Suomessa.

Myös Nordkalkin prosesseissa syntyy ylijäämälämpöä. Nordkalk hyödyntää tätä hukkalämpöä monella paikkakunnalla, esim. tuottamalla kaukolämpöä yhteiskunnan tarpeisiin. Motivan projektiin Nordkalk on lähtenyt mukaan tehostaakseen ylijäämälämmön hyödyntämistä entisestään.

-Nykyisten talteenottotekniikoiden kehittämisen lisäksi etsimme myös kokonaan uusia käyttökohteita tuotannossa syntyville lämpövirroille. Motivan hanke toimii foorumina jossa voimme vaihtaa ideoita ja kokemuksia muiden yritysten kanssa, toteaa Markus Fagervik, joka vastaa Nordkalkin energiakehitystyöstä.

Motivan koordinoiman yhteistyöhankkeen tulokset esitellään vuonna 2014 hankkeen loppuseminaarin yhteydessä.

Nordkalkilla on pitkä kokemus tuotantoprosessien ylijäämälämmön hyödyntämisestä. Vuonna 2011 Paraisilla käytetystä kaukolämmöstä 40 % tuotettiin Nordkalkin kalkkiuunin hukkalämmöllä.

Lue yhteistyöhankkeesta lisää Motivan sivuilta