Nordkalk lisää tuotantokapasiteettia Turkissa

Anne Foley (info a nordkalk.com), 30.11.2018

Uusi kalkkikiven murskauslinja otettiin käyttöön Eskibaliklin kaivoksessa luoteisessa Turkissa 29. marraskuuta 2018. Alueella toimii yhteisyritys Nordeka Maden A.S., jota on elokuusta 2017 hallinnoinut suomalainen Nordkalk-konserni.

PermiVyhtinenWeb700px

Projektipäällikkö Matti Permi ja COO Kari Vyhtinen iloitsevat projektin valmistumisesta.

Uusi murskaamo nostaa vuosittaisen tuotantokapasiteetin 2,5 miljoonaan tonniin erilaisia kivifraktioita. Kapasiteetin kasvun lisäksi uusi laitos parantaa turvallisuutta ja pienentää tuotannon ympäristövaikutuksia. Toimistorakennus ja henkilöstön sosiaalitilat on myös uudistettu.

Korkealaatuista Eskibaliklin kalkkikiveä käytetään pääasiassa rakentamiseen, mutta se sopii useille asiakassegmenteille ja lisäksi sitä käytetään poltetun kalkin raaka-aineena. Laboratoriokokeiden mukaan aktiivinen CaO (kalsiumoksidi) on 97-98 prosenttia Eskibaliklin kivestä poltetussa kalkissa. Testaus teollisessa mittakaavassa on meneillään ja tulokset ovat olleet lupaavia. Tämä tarkoittaa, että poltettu kalkki soveltuu erinomaisesti terästeollisuudelle, esimerkiksi terässulaton tuottavuuden optimoimiseksi.

Eskibalikli sijaitsee Canakkele-Bigan alueella, noin 300 kilometriä Istanbulista lounaaseen. Merenrannan läheisyys on logistinen etu, joka mahdollistaa asiakkaiden palvelemisen myös Turkin ulkopuolella, esimerkiksi Välimeren ja Mustanmeren alueella.

”Turkki on kasvava markkina-alue, jonka väestö kasvaa nopeasti. Tällä hetkellä maa kärsii talouden laskusuunnasta, mutta Canakkele-Bigan alueella on käynnissä suuria teollisia ja infrastruktuuria kehittäviä hankkeita. Odotamme kalkkikivipohjaisten tuotteiden kysynnän kasvavan merkittävästi jonkin ajan kuluttua, ja silloin meidän moderni ja hyvin varusteltu murskauslinjamme voidaan nopeasti sopeuttaa tilanteeseen”, sanoo Hannu Hautala, Nordkalkin toimitusjohtaja.

Eskibaliklin korkealuokkaisten kalkkikivireservien odotetaan riittävän ainakin 30 vuotta.

Hannu Hautala, toimitusjohtaja, Nordkalk-konserni, +358 20 753 7107

CrusherWeb700px

Nordkalk on Pohjois-Euroopan johtava kalkkikivipohjaisten tuotteiden ja ratkaisujen toimittaja. Toimitamme välttämättömiä raaka-aineita lukuisille teollisuudenaloille kuten sellu- ja paperi- sekä kaivos- ja terästeollisuudelle, rakentamiseen ja kemianteollisuudelle. Sovellustemme avulla parannetaan ilman ja veden laatua ja lisätään viljelysmaan tuottavuutta. Nordkalkilla on tuotantoa yli 20 paikkakunnalla Itämeren alueella, Keski-Euroopassa, Norjassa ja Turkissa, joten olemme aina lähellä asiakkaitamme. Yhtiön palveluksessa on 1000 henkilöä ja vuonna 2017 yhtiön liikevaihto oli 304 milj. euroa. Nordkalkin omistaa Rettig Group.

LEHDISTÖTIEDOTE Nordkalk lisää tuotantoa Turkissa 30NOV2018
152 kt, päivitetty 30.11.2018