Nordkalk hakee laajennuslupaa Gotlannin louhokselle - ja ehdottaa helpotusta alueen vesipulaan

Anne Foley (info a nordkalk.com), 23.2.2018

Nordkalk on jättänyt Ruotsissa Maa- ja ympäristötuomioistuimelle lupahakemuksen Gotlannin nykyisen kalkkikivilouhoksen laajentamisesta. Hakemus käsittää yhteensä 26,8 miljoonaa tonnia kalkkikiveä vuosilouhinnan ollessa enintään 3,5 miljoonaa tonnia.

Lupaa haetaan alueelle, jolla on korkealaatuista kalkkikiveä. Sekoittamalla sitä heikompilaatuisiin kalkkikiviin voidaan kivireservit hyödyntää tehokkaasti ja pidentää louhoksen elinikää.

Hakemus kattaa myös kaivosveden luvituksen. Pohjois-Gotlannissa on viime vuosina kärsitty vesipulasta, ja nyt kunta (Region Gotland) ja Nordkalk ovat tehneet aiesopimuksen, jonka mukaan osa louhoksen ylijäämävedestä hyödynnettäisiin kunnallisessa vesihuollossa. Lupahakemuksessa esitetään, että vesijohtoverkostoon toimitetaan enintään 300 000 m3 vettä vuodessa. Toinen osa kaivosvedestä johdetaan läheiseen puroon taimenien kutualueelle parantamaan kalojen elinympäristöä, kuten tehdään nykyisinkin.

Ruotsinkielinen lehdistötiedote

Lisätietoja antaa: